Een bedrijfsacademie opzetten levert je vijf voordelen op

De markt en organisaties veranderen continu. Net als de functies van medewerkers én hun manier van werken. Zeker op IT-gebied gaan de ontwikkelingen razendsnel. Professionals moeten hun vaardigheden voortdurend updaten, om aan te blijven sluiten bij de wensen van de markt. Bedrijven die hun medewerkers hierin willen faciliteren, stellen een opleidingsbudget beschikbaar en/of starten met een eigen bedrijfsacademie.

Wat is een bedrijfsacademie?

Een bedrijfsacademie – ook wel een opleidingshuis of opleidingscentrum genoemd – is de plek waar medewerkers intern opgeleid worden. Dit kan zowel digitaal als fysiek plaatsvinden.

Via een compleet portfolio aan trainingen, opleidingen en workshops:

  • behalen de werknemers certificeringen;
  • maken zij zich nieuwe technologieën eigen;
  • ontwikkelen zij soft skills;
  • en technische (basis)vaardigheden

Kortom: alles om hun functie optimaal uit te kunnen voeren. Zowel nu als in de toekomst.

De vijf voordelen van een interne bedrijfsacademie

Wat het opzetten van een bedrijfsacademie je oplevert? Dat vertellen we je. Dit zijn de vijf belangrijkste argumenten om hiermee te starten.

1. Sollicitanten aantrekken

‘Welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er binnen deze functie?’ Is één van de meestgestelde vragen van IT-professionals tijdens hun sollicitatie. Bedrijven die een eigen bedrijfsacademie hebben scoren dan ook goed bij deze doelgroep. Door te laten zien dat je investeert in je medewerkers word je automatisch ook interessanter voor sollicitanten. Een win-win dus!

2. Nieuwe medewerkers inwerken

De bedrijfsacademie is de ideale plek om nieuwe medewerkers op te leiden. Doordat de leerpaden al uitgestippeld zijn, zijn je nieuwe collega’s razendsnel up-to-speed. Tegelijkertijd krijgen zij in de bedrijfsacademie ook meteen de cultuur en de (kern)waarden van de organisatie mee.

3. Bestaande medewerkers motiveren

Naast dat het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden nieuwe talenten aantrekt, zorgt het er ook voor dat huidige werknemers gemotiveerder en loyaler zijn. Zij krijgen de mogelijkheid zich verder te ontwikkelen en door te groeien waar dat kan. Hierdoor stijgt het werkplezier en is het verloop en verzuim lager.

4. Talenten opleiden

Zijn de (IT-)professionals die je zoekt schaars? Dan kun je ervoor kiezen om talenten met minder ervaring, maar wél met de juiste competenties voor het profiel, op te leiden. Via interne trainingen en opleidingen leren zij de ontbrekende vaardigheden om te excelleren in hun vak.

5. Vernieuwingen introduceren

Ook als je bedrijf zich ontwikkelt – nieuwe producten introduceert, uitbreidt naar nieuwe markten of nieuwe doelstellingen uitrolt – heb je actuele training nodig om je medewerkers mee te krijgen in de verandering. Ook daar is de bedrijfsacademie zeer geschikt voor.

Zo weet je of een bedrijfsacademie iets voor je is

Heb je het idee dat jouw organisatie niet vooroploopt als het gaat om doorgroeimogelijkheden en kennisontwikkeling? Dan is dat een heel duidelijk signaal dat het tijd wordt voor een eigen bedrijfsacademie.

Benieuwd wat de andere zes signalen zijn? Download onze whitepaper.

Download gratis onze whitepaper ‘7 signalen dat jij een eigen IT-bedrijfsacademie nodig hebt’ en ontdek welke signalen je kunt herkennen.

Naam
Privacybeleid

Geen zorgen

Het opzetten van een eigen bedrijfsacademie klinkt misschien als een tijdsintensieve klus. Wij begrijpen dat jij jouw aandacht liever bij je bedrijf houdt. Daarom faciliteren wij het hele proces. Van het opstellen van het trainingsaanbod, het uitvoeren van de trainingen en het begeleiden van de deelnemers, tot het aanvragen van certificaten en waar mogelijk ook subsidies.

Academie inrichten

Net als elk bedrijf is ook elke bedrijfsacademie anders. Je kunt het volledig naar wens vormgeven. Samen met onze adviseurs stel je het lesprogramma gemakkelijk samen. Zodat de niveaus en onderwerpen van de trainingen naadloos aansluiten op de doelgroep en de doelstellingen van jouw bedrijf.

Succes vergroten

De benodigde competenties, in combinatie met de wensen en het ambitieniveau van de medewerkers, vormen de kern van het trainingsaanbod. Door dit aan te laten sluiten bij de wensen van de medewerkers vergroten we het succes van jouw academie. Het leren voelt immers niet als een ‘moetje’, maar als een intrinsieke keuze.

Starten met opleiden?

 

Hans Dahler denkt hier graag vrijblijvend over met je mee.

Hans Dahler
IT Adviseur Isential