INTERPOINT Caribbean speelt slim in op IT-behoefte in het Caribisch gebied & Suriname

John Mahboeb, directeur van INTERPOINT Caribbean, is altijd op zoek naar ontwikkelkansen in het Caribisch gebied en Suriname. Deze plaatselijke vraagstukken verbindt hij met de expertise uit het internationale bedrijfsleven. Eén van die vraagstukken is de toenemende behoefte aan IT-kennis.

“IT is hier in het Caribisch gebied nog niet zo sterk ontwikkeld als in Europa”, vertelt John. “Systemen zijn vaak minder goed beveiligd, er wordt in bepaalde landen gewerkt met onofficiële softwarelicenties en eigen e-mailaccounts.” Om dit kennisgat te dichten, ging hij op zoek naar een opleidingspartner. Al googelend kwam hij uit bij Isential.

Samen sterk

Vanaf dat moment ging alles razendsnel. “Na een leuk gesprek rolden we zo in ons eerste project: het opleiden van IT-specialisten voor het ministerie van Defensie van Suriname”, vertelt John enthousiast. Een mooi project waarin beide partijen hun meerwaarde goed kwijt kunnen. De verbindende kracht, de focus op kwaliteit én de kennis van de lokale markt van INTERPOINT Caribbean wordt door Isential naadloos aangevuld. Met gedreven IT-trainers en -docenten, actuele IT-opleidingen en innovatieve leermiddelen.

Marktverkenning

Voordat het startsein voor het project gegeven kon worden, vlogen oprichter Hessel Joustra, marketing- en businessmanager Michiel Hameete en opleidingsspecialist Bas Kelder van Isential naar Suriname. Hier kregen ze, met behulp van John en zijn lokaal directeur Amrita Goeptar, een goed beeld van de dagelijkse praktijk. Een belangrijke stap in het ontwikkelen van een passend en op maat gemaakt aanbod. “Je kunt trainingen die voor de Nederlandse markt ontwikkeld zijn niet zomaar kopiëren en plakken naar een aanbod voor Suriname of de eilanden”, aldus John.

QuickScan

Om een goede analyse van de situatie te maken, voerden de kersverse samenwerkingspartners samen een QuickScan uit. Van gesprekken met alle stakeholders – de minister, de bevelhebber, Defensieraad en medewerkers van de verschillende dienstonderdelen en de IT-gerelateerde afdelingen – tot het in kaart brengen van de faciliteiten. Ook stelden ze voorwaarden op, die de kans van slagen vergroten. Zoals een goedwerkende internetverbinding en commitment van zowel de deelnemers als het ministerie.

Een vliegende start

Terwijl INTERPOINT Caribbean in samenwerking met Isential zorgde voor de werving, stelde Isential een passend curriculum samen op basis van het niveau van de studenten. Met als focus: het leren vanuit praktijkervaringen. Een aanpak die volgens John tot veel studeerplezier bij de deelnemers zal leiden. Ook selecteerde de Isential IT-trainers en IT-docenten, stelde ze studiematerialen samen, regelde ze laptops en vroeg ze alvast de examens aan. Alles zodat de geselecteerde deelnemers goed van start kunnen in het nieuwe jaar.

Vaste partner

Nu de partijen dit proces een keer samen doorlopen hebben, weet John wat hij aan zijn Nederlandse opleidingspartner heeft. “Isential is een vaste partner op IT-gebied, waar ik op kan vertrouwen. We communiceren open, eerlijk en transparant met elkaar. Een belangrijke basis voor een goede samenwerking. Met de catalogus van Isential in mijn achterzak, bied ik mijn klanten een compleet pakket aan Nederlandstalige, internationaal erkende én gecertificeerde opleidingen.”

One-stop-shop

Het snel kunnen opzetten van volledig verzorgde IT-opleidingen (academies) is een interessante toevoeging aan het dienstenpakket van INTERPOINT Caribbean. Ook draagt het direct bij aan de ambitie van het ontwikkelinstituut om dé one-stop-shop voor opleidingen en trainingen in het Caribisch gebied te worden.