Cloudspecialist Danthas versterkt propositie met eindgebruikerstrainingen van Isential

De vraag naar moderne cloudwerkplekken neemt sterk toe, merkt Danthas uit Drachten. De IT-dienstverlener is specialist in het ondersteunen van klanten in de zorg en het mkb met cloud- en beheerdiensten. “Steeds meer organisaties zijn aan het ver-SaaS-en”, legt accountmanager Jeroen van Zijl uit. “Veel applicaties worden naar de cloud gebracht en het gebruik van Microsoft 365 is daardoor in een stroomversnelling geraakt.”

Niet iedere medewerker is in eerste instantie blij met deze digitale transformatie op de werkvloer. Voor eindgebruikers voelt de overstap naar een moderne cloud werkplek in het begin vaak als een belemmering. Jeroen: “We kwamen er al snel achter dat medewerkers bij dit soort veranderingen goed begeleid moet worden. Om de implementatie van de moderne werkplek te laten slagen, is goede begeleiding en training van de eindgebruikers nodig. Daarom zetten wij in op gebruikersadoptie.”

Competenties

Om de eindgebruikers nog een betere gebruikerservaring te bieden, werkt Danthas sinds 2020 samen met Isential voor het verzorgen van user adoption trainingen. “In het begin hebben we zelf basistrainingen gegeven”, legt Jeroen uit. “Maar dit vraagt écht om andere competenties, zoals presentatievaardigheden. Daarnaast benaderen engineers het vaak vanuit een technisch oogpunt terwijl de trainers van Isential dit nog meer vanuit het oogpunt van de gebruiker benaderen.”

Functioneel ontwerp

Naast het verzorgen van trainingen zet Danthas de specialisten van Isential ook in voor het maken van een functioneel ontwerp. “Als Isential een behoefteanalyse doet, dan kunnen zij dit gemakkelijk vertalen naar een functioneel ontwerp”, legt Jeroen uit.

Versterkte propositie

Adoptietrainigen zijn inmiddels een vast onderdeel van de propositie van Danthas. Jeroen: “In een voorstel neem ik user adoptie al mee. Denk aan een intake, aangevuld met een inspiratiesessie. Hierin loopt de trainer van Isential in het kort alle functionaliteiten langs. Zo zien gebruikers al snel de toegevoegde waarde.” Op deze manier ontstaat er een win-win-situatie voor de klant. Techniek en training in één.

Klantgericht

Om elk voorstel zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de klant, kijken Danthas en Isential altijd naar de beschikbare subsidies. “Overstappen naar digitale werkplekken brengt kosten met zich mee. Daarom kijken we altijd of er versnellingsgelden beschikbaar zijn. Isential is hierin gespecialiseerd en weet de juiste wegen samen met haar partners te bewandelen.”

Klassikaal en remote

Lange tijd konden de trainingen niet klassikaal gegeven worden. Dat had ook een voordeel. “Zo ervaarden de gebruikers direct de mogelijkheden van het vergaderen met Teams”, vertelt Jeroen. “Het online werken bevalt sommige klanten zo goed, dat ze nog steeds slechts minimaal gebruikmaken van hun kantoor.”

Minder gebruikersvragen

Niet alleen haar klanten, ook Danthas ervaart de positieve gevolgen van de samenwerking. Jeroen: “Onze servicedesk kreeg voorheen veel vragen met betrekking tot de basisvaardigheden van Office 365. Door de gebruikers te trainen hebben ze nu betere digitale vaardigheden om hun dagelijkse werkzaamheden in Office voort te kunnen zetten. Dat ontlast onze servicedesk.”